تنفس

تنفس یا Respiration  از موارد ۴گانه علایم حیاتی می باشد. عمل تنفس شامل دو قسمت دم و بازدم است . زمان بازدم ۲برابر زمان دم میباشد.شما بايد قادر باشيد بيمار را از نظر وجود يا عدم وجود تنفس ، عمق و نظم آن بررسی كنيد . افراد بالغ متوسط الجثه به طور طبيعی ۲۰-۱۲ بار (تقريباً16 بار) تنفس میکنند. تنفس در نوزادان تا یک سال ۶۰-۳۰ بار در دقیقه میباشد و در كودكان ۵-۱سال تعداد تنفس کاهش یافته و به 30-20 بار در دقيقه می رسد . جهت بررسی وجود تنفس پس از بازكردن راه هوايی ، گوش خود را به دهان و بينی بيمار نزديك كنيد ، درحالی كه به قفسه سينه بيمار نگاه می كنيد در اين حالت صدای تنفس را می شنويد ، گرمای بازدم را با گونه لمس می كنيد و حركات قفسه سينه را میبينيد . به مرور با كسب تجربه ميتوانيد عمق تنفس كافی را حدس بزنيد .
سرعت تنفس می تواند با مداخله مركز تنفسی در مغز به عنوان واكنشی نسبت به برخی عوامل مثلاً در پاسخ به سطوح غير طبيعی اكسيژن يا دی اكسيد كربن در خون ، هيجانات روحی ، ورزش، سوانح و بيماری ها تغيير كند كه معمولاً به صورت افزايش سرعت خواهد بود .
در ضمن ، طبق اراده و ميل شخصی نيز مي توان عمق و سرعت تنفس را تغيير داد.

* در نوزادان چون هنوز سیستم تنفسی بخوبی تکامل نیافته است ممکن است شاهد قطع تنفس برای چند ثانیه باشیم که به این قطع تنفس آپنه (Apnea) گویند که این امر طبیعی است و نیاز به نگرانی ندارد. قطع تنفس در نوزادان اگر بیش از ۲۰ثانیه در هر نوبت طدل بکشد نگران کننده است و باید حتما به پزشک اطلاع داده شود.

 

منابع:

۱. سایت مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 22 مهر 1392برچسب:, | 22:33 | نویسنده : رضا زروندی♥مدیر♥ |